Før vi bygger

Her får du et overblik over trin i byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.
Undersøgelse

Vi undersøger havbund og miljø

Det er længe siden, at Danmark og Tyskland blev enige om at bygge en forbindelse mellem vores to lande. Det skete allerede i 2008. Men det var først i 2021, at arbejdet begyndte. Det skyldtes især, at vi har brugt meget lang tid på at undersøge betydningen for miljøet.

Her har vi kigget på, hvad byggeri af en tunnel ville betyde for planter og dyr. Vi har også boret mange huller i havbunden for at tjekke, om vi kunne bore en tunnel under sandets overflade.

Undervejs talte vi om tre muligheder. Skulle vi

1. bygge en bro?
2. bore og bygge en tunnel under havbunden?
3. sænke en tunnel ned på havbunden?

Foto: Femern A/S

Sænketunnelsen vandt

Vinderen blev nr. 3: En tunnel, man sænker ned på havbunden. Det kalder man også en sænketunnel. Det kunne nemlig ikke lade sig gøre at bore en tunnel. Havbunden var ikke god at bore i. Broen blev også smidt i skraldespanden. Det var der flere grunde til. Den ville fx altid genere havets dyr og planter, fordi den står på havbunden.

Det er anderledes med en tunnel. En sænketunnel vil efter nogle år blive dækket helt af sand og planter. Det vil sige, at den ender med at ligge under havbunden. Det gør den bedre for havmiljøet.

Sådan fandt vi ud af, at en sænketunnel er det bedste valg til lige netop Femern Bælt-forbindelsen. Vores tunnel:

  • forbinder vores lande bedre og gør transport meget nemmere.
  • giver naturen mulighed for igen at få ro, når tunnelen bliver en del af havbunden.
  • gør det mere klimavenligt at rejse til Tyskland, fx med tog.

Foto: Femern A/S

Vi gør klar til at bygge

Folk i Rødbyhavn skal kunne leve deres liv, mens vi bygger.
Derfor har vi bygget over fire kilometer cykel-og gangstier rundt om byggepladsen.

Vi har også bygget diger omkring hele byggepladsen. På den måde bliver naboerne ikke forstyrret af larmen.

Det er altså en meget stor byggeplads. Den er 300 hektar. Det svarer til 420 fodboldbaner. Vi har sat bygninger op, sørget for strøm, internet og alt andet, man skal bruge for at bygge.

Foto: Femern A/S

Havn til 15.284 elefanter om ugen

Vi har også bygget en ny havn. Nu kan de kæmpe skibe, som skal sejle materialer til byggeriet, lægge til i en af Danmarks største arbejdshavne. De kommer med sten, sand, grus og stål. Det er billigere og mere klimavenligt at fragte materialerne med skib end med lastbil. Hver uge skal de komme med 80.000 tons materialer. Det svarer til ca. 15.284 elefanter.

Se et stort skib komme med det særlige jern, som skal holde betonen i elementerne sammen. Det kaldes for armeringsjern.

Længde: 39 sek.

Se video

Connecting Europe

Læringsuniverset er udviklet af Fermern i samarbejde med Autens, Vendelbo Kommunikation og Serious Games Interactive