En tunnel, der bliver sænket og lagt i en 11-15 meter dyb rende i havbunden og dækkes til.

Ved den danske by Rødbyhavn på øen Lolland er vi i gang med et af Europas største byggerier. Vi støber verdens længste sænketunnel, der bliver 18 km lang.
Tunnelen forbinder Lolland med den tyske ø Femern. Vi forventer, at tunnelen står klar i 2029. Her vil en tur over Femernbælt kun tage 10 min i bil, og kun kun syv min. i tog. I dag skal du sejle, hvilket tager 45 min.
Hele Danmark får noget ud af den nye tunnel. En togrejse fra København til Hamborg vil tage 2,5 time i stedet for 4,5 time.
På Fyn og i Jylland vil der være færre godstog, der transporterer varer. Mange af togene vil i stedet køre gennem tunnelen. Det giver mere plads til passagertog på Fyn og i Jylland, og vi forventer også færre lastbiler på vejene, fordi mange af varerne kan blive transporteret hurtigt i miljøvenlige elektriske tog.
Foto: Femern A/S
En tunnel, der bliver sænket og lagt i en 11-15 meter dyb rende i havbunden og dækkes til.
Længde: 6.48 min.
Kilde: DR P3-Essensen
Prøv fx at regne om til fodboldbaner.
Hvis du kunne sætte dig ind i et tog, som kunne køre dig ud i verden. Hvor ville du køre hen, og hvem ville du snakke med?
Klik på knappen "Se kort" og for at få et overblik over udviklingen på byggepladsen. Du kan se udviklingen, fra vi begyndte at bygge i 2021, og hvordan Rødbyhavn så ud før.
Når du trækker i bjælken, kan du se, hvordan havnen og området omkring har forandret sig fra byggestart til i dag. Du kan også trykke på info-knapper. Ligesom du kan se 360-graders billeder.
Du kan både se billeder inde i bygninger og ude på byggepladsen.
Det er virksomheden Femern A/S, der står bag byggeriet. Femern A/S er en del af en større virksomhed, som også har stået for at bygge f.eks. Storebæltsbroen. Virksomheden hedder Sund & Bælt.
Virksomheden er ejet af den danske stat.