Intro: Femern Bælt-tunnelen

Her får du en intro til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.
Intro

Verdens længste

Ved den danske by Rødbyhavn er vi i gang med et af Europas største byggerier. Vi støber verdens længste sænketunnel. Den bliver 18 km lang. 

Tunnelen forbinder den danske ø Lolland med den tyske ø Femern. Vi forventer, at tunnelen står klar i 2029. Her vil en tur over Femernbælt kun tage ti min i bil. I tog kun syv min. I dag skal du sejle. Det tager 45 min.

Når du rejser via tunnelen, vil det kun tage ca. halv så lang tid at komme fra København til Hamborg i Tyskland.

Hele Danmark får noget ud af den nye tunnel. En togrejse fra København til Hamborg vil tage 2,5 time i stedet for 4,5 time.På Fyn og i Jylland vil der være færre godstog. Det vil sige tog, der transporterer varer. Mange af togene vil i stedet køre gennem tunnelen. Det giver mere plads til passagertog på togskinnerne i Jylland og på Fyn. Vi forventer også færre lastbiler på vejene, fordi mange af varerne kan blive transporteret hurtigt i miljøvenlige elektriske tog.

Foto: Femern A/S

Tænk over

Hvis du kunne sætte dig ind i et tog, som kunne køre dig ud i verden.
Hvor ville du køre hen, og hvem ville du snakke med?

Sådan bygger vi verdens længste sænketunnel

Længde: 6.48 min.

Kilde: DR P3-Essensen

Er tallene lidt store?

Prøv fx at regne om til fodboldbaner.

360-graders overblik over byggepladsen

Vi begyndte at bygge i 2021. Her kan du se, hvordan Rødbyhavn så ud før. Træk i bjælken. Nu kan du se, hvordan havnen og området omkring har forandret sig fra byggestart til i dag. Du kan også trykke på info-knapper. Ligesom du kan se 360-graders billeder.

Du kan både se billeder inde i bygninger og ude på byggepladsen.

Livestream fra byggepladsen

Bag projektet

Det er virksomheden Femern A/S, der står bag byggeriet. Femern A/S er en del af en større virksomhed, som også har stået for at bygge fx Storebæltsbroen. Virksomheden hedder Sund & Bælt.

Virksomheden er ejet af den danske stat.

Connecting Europe

Læringsuniverset er udviklet af Fermern i samarbejde med Autens, Vendelbo Kommunikation og Serious Games Interactive