Hvad søger du?

Intro: Femern Bælt-tunnelen

Her får du en intro til byggeriet af Femern Bælt-tunnelen.

Verdens længste

Ved den danske by Rødbyhavn på øen Lolland er vi i gang med et af Europas største byggerier. Vi støber verdens længste sænketunnel, der bliver 18 km lang. 

Tunnelen forbinder Lolland med den tyske ø Femern. Vi forventer, at tunnelen står klar i 2029. Her vil en tur over Femernbælt kun tage 10 min i bil, og kun kun syv min. i tog. I dag skal du sejle, hvilket tager 45 min.

Hele Danmark får noget ud af den nye tunnel. En togrejse fra København til Hamborg vil tage 2,5 time i stedet for 4,5 time.

På Fyn og i Jylland vil der være færre godstog, der transporterer varer. Mange af togene vil i stedet køre gennem tunnelen. Det giver mere plads til passagertog på Fyn og i Jylland, og vi forventer også færre lastbiler på vejene, fordi mange af varerne kan blive transporteret hurtigt i miljøvenlige elektriske tog.

Foto: Femern A/S

Info om tunellen

Det vil tage 10 min. at køre gennem tunnelen i bil og 7 min. i tog

Femern Bælt-tunnelen bliver 18 km. lang

Fartgrænsen er 110 km/t for biler, og 200 km/t for elektriske tog

Sænketunnel

En tunnel, der bliver sænket og lagt i en 11-15 meter dyb rende i havbunden og dækkes til.

Sådan bygger vi verdens længste sænketunnel

Længde: 6.48 min.

Kilde: DR P3-Essensen

Er tallene lidt store?

Prøv fx at regne om til fodboldbaner.

Tænk over

Hvis du kunne sætte dig ind i et tog, som kunne køre dig ud i verden. Hvor ville du køre hen, og hvem ville du snakke med?

360-graders overblik over byggepladsen

Klik på knappen "Se kort" og for at få et overblik over udviklingen på byggepladsen. Du kan se udviklingen, fra vi begyndte at bygge i 2021, og hvordan Rødbyhavn så ud før.

Når du trækker i bjælken, kan du se, hvordan havnen og området omkring har forandret sig fra byggestart til i dag. Du kan også trykke på info-knapper. Ligesom du kan se 360-graders billeder.

Du kan både se billeder inde i bygninger og ude på byggepladsen.

Bag projektet

Det er virksomheden Femern A/S, der står bag byggeriet. Femern A/S er en del af en større virksomhed, som også har stået for at bygge f.eks. Storebæltsbroen. Virksomheden hedder Sund & Bælt.

Virksomheden er ejet af den danske stat.