Tunnellen skal ligge i en rende. Den har vi gravet. Renden er 18 km. Vi graver store mængder sand, sten og ler op. I alt 19 mio. m³.
Se, hvordan vi graver (de første 2 min. og 54 sek.)
Kilde: TV2 Øst.
... Hvorfor vi bygger tunneler og broer. Hvordan ville det være at rejse i Danmark uden dem?
Ville der måske være venner eller familie, som du ikke besøgte så tit?
Vi er i gang med at støbe de tunnelelementer, som skal ligge i renden. I videoen kan du se, hvordan vi støber og transporterer elementerne. Her kan du også se, hvordan vi sænker elementerne ned og sætter dem sammen.
(se fra 1.38 min. til 3 min.)
Foto: Femern A/S
Når rende og elementer er klar, er det sænketid. Elementerne på 217 m skal lægges med en nøjagtighed på 15 mm. En særlig maskine lægger sten og grus i en rende på havbunden, så elementet lægges helt præcist.
Se mere om det meget specielle fartøj her.
Længde: 2.54 min.
Det er 217 m langt og vejer 73.500 ton. Det svarer til 14 elefanter.
Foto: Femern A/S
Særlige elementer med en kælderetage til udstyr til tunnelens
drift og vedligeholdelse. Der er i alt 10 af dem.
Foto: Femern A/S