Sådan bygger vi

Her får du styr på processen i at støbe, transportere og sænke tunnelelementerne.
Video: Vi graver

Sådan graver vi renden til tunnelen

Tunnellen skal ligge i en rende. Den har vi gravet. Renden er 18 km. Vi graver store mængder sand, sten og ler op. I alt 19 mio. m³.

Se, hvordan vi graver (de første 2 min. og 54 sek.)

Kilde: TV2 Øst.

Tænk over

... Hvorfor vi bygger tunneler og broer. Hvordan ville det være at rejse i Danmark uden dem?

Ville der måske være venner eller familie, som du ikke besøgte så tit?

Er tallene lidt store?

Prøv fx at regne om til kubikmeter.

Tunnel — fra støbehal til havbund

Vi er i gang med at støbe de tunnelelementer, som skal ligge i renden. I videoen kan du se, hvordan vi støber og transporterer elementerne. Her kan du også se, hvordan vi sænker elementerne ned og sætter dem sammen.

(se fra 1.38 min. til 3 min.)

Foto: Femern A/S

Tunnel i meter og tid

Den 18 km lange tunnel består af 79 elementer.

Hvert element består af 9 stykker.

Hvert af de 9 stykker er cirka 24 m.

Når et element bliver sat sammen, er det 217 m.

1 element tager cirka 9 uger at støbe.

Specialbygget fartøj sikrer præcision

Når rende og elementer er klar, er det sænketid. Elementerne på 217 m skal lægges med en nøjagtighed på 15 mm. En særlig maskine lægger sten og grus i en rende på havbunden, så elementet lægges helt præcist. 


Se mere om det meget specielle fartøj her.
Længde: 2.54 min.

Tværsnit af standard-element

Det er 217 m langt og vejer 73.500 ton. Det svarer til 14 elefanter.

Foto: Femern A/S

Tværsnit af special-element

Særlige elementer med en kælderetage til udstyr til tunnelens
drift og vedligeholdelse. Der er i alt 10 af dem.

Foto: Femern A/S

Connecting Europe

Læringsuniverset er udviklet af Fermern i samarbejde med Autens, Vendelbo Kommunikation og Serious Games Interactive